torsdag 14. januar 2010

En tøypose til besvær!

Her om dagen gikk jeg på butikken, som man jo gjør innimellom, eller egentlig mer inni enn mellom. Og som seg hør og bør når man har brukt 4 år i Tyskland, tar man med seg tøyposer. Å spørre om plastikpose i Tyskland er som å banne i kirka.

Etter å ha kjøpt litt for mye varer, som man gjør når man oppdager at det er 10 kroners tilbud uten at man vet om det (når jeg oppdager sånne ting så plutselig, har jeg ikke forberedt meg psykisk på det, og kan dermed ikke styre hamstringsgenet mitt, sånn er det med den saken), og stod der og nøye planla hvordan i all verden jeg skulle få plassert alle varene i to små tøyposer. Plutselig kommer ei herlig lita jente bort til meg, hun ser på meg og smiler stort, jeg smiler tilbake før jeg stapper agurken i et nøye planlagt hjørne av tøyposen. Plutselig utbryter jenta : "Har du med deg handlenett (ja, hun sa faktisk handlenett!red anm.) selv!!!" Jeg blir litt overumplet, men tenker at det er her jeg har mulighet til å drive med folkeopplysning, og sier til henne "Ja, er ikke det kjempesmart! Og litt stilig?" "Å, jo!" sier jenta tilbake med et stort smil!

Før hun hopper avgårde sammen med pappaen sin. Jeg gikk hjem med et smil om munnen og tenkte at nå har jeg skapt en liten miljødetektiv. Jeg håper denne lille jenta kommer hjem og krever at de heller tar med tøyposer neste gang de skal på butikken, for det er jo MYE stiligere enn plastposer!

Kanskje burde jeg ha preket til henne om all den oljen som man sparer ved å ikke etterspørre så mye plastposer, og dermed også hvor mye naturen blir spart for avgasser. Men hun var tross alt max 6 år, det får da være måte på til profetier man skal bli utsatt for på lokalbutikken ;)

Miljødetektiver må passe på, 
for framtiden begynner nå, 
vær på plass der det skjer, med kart og kompass
og forstørrelsesglass!
Bruk hoooooodet, 
vi har bare en kloooode!

6 kommentarer:

Frk. Fosli sa...

Åh, jeg fikk skikkelig plastposedårligsamvittighet (eller blir dårligplastposesamvittghet bedre?) nå.. Har jo handlenett i mange fasonger, men de blir avglemt. Dessuten pakker vi jo inn engangspleiene (SKREKK OG GRU!) i plastposer, så om vi tar med nett på butikken ender det med at vi går og kjøper en haug med poser... Herregud jeg skammer meg =)

Merkelig at du ikke kommer med på oppdateringer ja, vet ikke hvorfor...

Og JA, dra alle du kan med deg inn på blogshop'en min =)

Rosetrend sa...

Hei og hopp, og godt nyttår!

Man må begynne i d små med miljøopplysninger, især for de små.

Ser ut såm du har lagd deg et kjæmpedeili sjal! Det varme sikkert godt :o)

Marthe sa...

For en morsom liten historie:) Ble glad av den selv jeg! Fint at du rekrutterer folk til å ta vare på kloden vår. Prøver så ofte jeg kan å ta med meg poser hjemmefra, men jeg er altfor dårlig. Det stikker litt hver gang jeg må takke ja til en. Fysj...

Jeg gikk forresten også på tikronersmarkedssmellen;)

God helg!!

Anonym sa...

Eg seier som deg.. Hjælp!! Hehe.. Har ikkje sett på den oppskrifta på ei stund, og no er det litt seint (+ eit glas rødvin som sneik seg inn her i stad), skal sjå på det i morgon eg så blir det nok ei råd med det :)

Ha ein fortsatt fin kveld!

Anonym sa...

Kan eg spørre kva omgang du er komt til på oldemorsruta? ;) Stemmer det at du er på omgang 5?

Anonym sa...

töypose anna er sä bra! hun er söt og og blid og glad! Hva med slagordet: Vi som er kule med töyposer!