onsdag 21. oktober 2009

Berlin dag 1.

I dag stod vi opp tidlig for å nå både flybuss og fly, og jaggu trengte vi tiden, for på Gardermoen var det fullt med folk som skulle ut i verden. Hvor skal alle sammen? Er det jobb, fritid eller andre grunner som får folk til å reise? Dersom det er jobb, vil jeg gjerne vite hvor man finner slike jobber, jeg sier ikke neitakk til å få ligge på hotell og oppleve nye plasser uten å måtte betale for det selv jeg altså. Så har du et jobbtilbud til en offentlig byråkrat som snakker og skriver godt tysk, meld deg gjerne her :D.
Vi satt forresten på samme fly som Marit Larsen, men fikk ingen gratis konsert....

Vi tok S-bahn til hotellet som ligger i øst-tyskland, her er det tydelig at folk bok kummerlig, og at folk ikke har god råd. 10% av de i arbeidsaktiv alder er arbeidsledig og det utgjør en god del mennesker når det bor over 80 millioner mennesker her. Her går folk kledd som de har råd til, ikke som i Norge at du omtrent blir sett rart på om du ikke ifører deg nyeste mote, uansett inntekt. Det er på en måte befriende å være her igjen, så lite opptatt jeg var av klær og sminke når jeg bodde her. Jeg ble til og med spurt om jeg skulle i selskap en dag jeg hadde på skjørt på universitetet og joggebukse på forelesning er ikke uvanlig.
Nettopp på grunn av det jeg skrev over ble jeg lettere sjokkert over at hotellet vi ligger på er et designhotell, midt i betong verden ligger det altså et designhotell..... Og dette hotellet er nå fullt av Nordmenn på betalt konferanse. Det er altså en grunn til at jeg sitter her og blogger, jeg er konferanseenke :D.

Her er rommet vårt, og nå sitter jeg ver pulten til venstre og hører på NCSI på dubbet tysk i bakgrunnen.

Etter en kort hvil på rommet dro vi ut for å orientere oss og spise litt lunch. Har fått anbefalt Hackesche Höfe av flere og dit dro vi. Etter å ha subbet rundt i et område som minner en del om Covent garden i London fant vi tilslutt et sted å spise en helt ok lunch.

Vi bestemte oss deretter for å reise litt rundt med S- og U-bahn for å orientrere oss litt. Mye spennende å se, og jeg skulle gjerne gått av på hver stasjon for å ta bilder. Men ble heldigvis stoppet fra å gjøre det, hadde nok ikke vært tilbake på rommet ennå hadde jeg fulgt ønskene. :)


Noen bilder ble det da likevel, her ser vi Fernsehturm i bakgrunnen, og jeg syns kanskje bildet illustrerer Berlin ganske godt ; gammel bil i forgrunnen, tagging og event-plakater på veggen, togskinner ovenfor (GOD tysk infrastruktur!), en betongblokk i bakgrunnen med fernsehturm.

Noe shopping ble det også, men av den billige sorten, og det kan jeg blogge om når jeg kommer hjem. Nå skal jeg ta meg et laaaaaangt bad på det fantastiske badet vårt! Bare se bildene!!!!! før jeg må jobbe litt med oppgaven i regnskap (ikke helt ferie likevel).


I dette badekaret skal jeg altså lukse meg med nyinnkjøpte dusjesaker. Slå på radioen som er innebygd og late som om jeg er millionær. (fortalte jeg at vi ikke betaler et øre for hotelloppholdet??) ahh...







Sånn dusj vil  jeg også ha....om 100 år kanskje?? og det morsomme er at det er en glassvegg mellom dusjen og doen. :D "Så nå kan jeg sitte på do og se på at du dusjer" sa B. hehehe, ikke aktuelt!

Jepp! det var det hele fra i dag.
Badet roper!

Ciao! (Bis morgen!)

Ingen kommentarer: