mandag 19. oktober 2009

Søppelhaugen!

Dagen i dag startet med et smell, jeg sov litt for lenge til at det ble tid til en rolig morgen slik jeg aller helst liker det. Vi var nemlig på besøk til Åsmund i går etter jobb for å se på det nye kjøkkenet (veldig bra arbeid Åsmund!!!!!) og spise veeeeerdens beste ostekake med bær. mmmm.... Det ble derfor en litt sen kveld i forhold til det det skulle ha blitt. (Angrer absolutt ikke altså!!). Jeg slang meg rundt og kom på skolen i grevens tid til å få skrevet ut en obligatorisk oppgave som skulle inn til 9! 08.58 viste klokken da jeg leverte oppgaven, ahh.... kalkulert perfekt tid som B. ville sagt. Etterpå dro jeg opp på Nøstebarn for å bytte en allerede kjøpt julegave til min søteste niese i en større størrelse. Jeg kunne ha kjøpt hele butikken! Fantastisk butikk og anbefaler på det sterkeste boken "Strikk til nøstebarn" gitt ut av Samlaget, der er det oppskrifter på alt mulig til barn, har strikket luer, halser, sokker og votter derfra og er svææært fornøyd! Endte selvfølgelig opp med å kjøpe litt garn også for å starte nok et prosjekt..... (som om jeg ikke har 100 millioner nok prosjekter på gang :D). Tenker å prøve meg på denne buksen, bare i to farger (gammelrosa og hvit) i 1 års størrelse. (Oppskriften finner man selvfølgelig i "strikk til nøstebarn").

Nå ja, etter en lunch med ei vennine dro jeg hjem for å snoke litt i andres søppel :D


Vi har nemlig en tradisjon her i borettslaget om at det 2 ganger i året er opprydningsdag i boder og leiligheter. da kan man kaste alt man ikke vil ha utenfor på plenen så kommer det en bil og henter alt sammen tisdag kveld. I fjor fant jeg noen småting, som blondelampeskjermer og noen andre småting. Jeg har drevet å sikla på ting i hele helga, men har ikke hatt nok tid til å grave skikkelig i haugene (i tillegg til at det også er litt flaut, og litt ekkelt til og med..... man vet liksom aldri hva folk har kasta der). Men i dag bestemte jeg meg for å skikkelig snoke! Hadde på hvit kåpe (skikkelig smart.....) sånn at folk ikke skulle tro at jeg var en uteligger, og tykke vanter.... Her kommer tante Hildegunn for å rote i søpla di! Det meste jeg hadde sett meg ut ila helga var selvfølgelig borte (som en rørstol med rødt skinntrekk, en aviskurv i teak, en globus osv....). Jeg har sett lastebiler med polske skilter tråle gatene opp og ned, folk med lommelykter saumfare haugene i skumringen. Og de fleste godsakene var dessverre tatt allerede. Men noen funn gjorde jeg likevel! (I allefall i mine øyne!)

Dette var et nydelilg sengesett jeg bare måtte ta med hjem, det er veldig godt tatt vare på, og det ser ikke slitt ut i det hele tatt. Tapetrullen som ligger oppå er en god rest, og den måtte også bli med, kanskje gir jeg den bort til noen som er veldig kreativ?


Denne stoffresten måtte også bli med hjem, dette er stoff som ikke er brukt, sikkert en rest ingen ville ha, men jeg adopterte den på en måte, og nå bor den her hos meg! Får se hva jeg gjør med den. Får ikke gjort så mye før jeg får symaskinen i hus (takk Mamma ;)). Disse ligger nå i vaskemaskinen og blir gode og rene og klar til bruk!

Måtte bare ta med denne også, den er grusom og veldig 80-talls slik den er nå, men jeg tror den kan bli søt med litt spraylakk, vent å se resultatet!(det er forresten en lysestake om du lurte ;)).


Bøker er jeg ikke glad i at skal kastes, og jeg skulle gjerne tatt med alle 1000 bøkene som var slengt i haugene, men det ble med disse tre, vet ikke om noen av dere som leser bloggen husker bibbi bokkens magiske bibliotek? Vi fikk den gratis i,... jeg tror det må ha vært 5. klasse, og jeg syns den var utrolig bra, godt mulig at mamma har tatt vare på den, men turde ikke la tjangsen gå fra meg når jeg så den, måtte redde den fra oppbrenningsdøden! I tillegg lå den spennende "den store fullmåneboka" der, den kan jo være fin å ha til overnattingsgjester av den lille sorten. Bøkene ser ikke ut som om de er åpnet en gang! Den siste boken jeg fant er den som ligger nedenfor, og den er fra 1976, altså lenge før min tid, men du verden så mye spennende tips :D!


Med dette må jeg bare legge til at jeg syns det er forkastelig at folk kaster flotte ting, hvorfor ikke kontakte fretex for alle klærne dere kaster, flotte klær som mange ville ha betalt mye for, møbler som går for flere 1000 på finn.no, ski kunne dere gitt til skoler, det er mange barn i norge som ikke kan være med på skiturer med skolen fordi de ikke har utstyr! Hadde jeg hatt store lagringsmuligheter skulle jeg reddet mange av skattene inn i hus, for å ha til en gang jeg fikk et større sted å bo i, men med tårer i øynene må jeg innse at jeg ikke kunne redde mer enn det jeg har vist ovenfor. Resten av møblene, bøkene, tøyet, lampene osv. som ligger utenfor blir brent i avfalsdeponiet! Jeg blir lettere oppgitt av å tenke på det, men hva kan man gjøre?
Det siste jeg så før jeg luska inn i leiligheten var en søppelsekk med barnetøy, kaptein sabeltann kostyme, spidermann kostyme som det ikke var en flekk på. Mange barn ville blitt oppriktig glad for å få det, gi det til barnehagen rett over gata om ikke annet! Eller vask det opp og legg det under juletreet til en fattig familie!

Litt frustrert, men også glad for at noen la ut mine skatter :)

Nå skal jeg roe meg litt ned, før jeg skal jobbe ekstra i kveld. Onsdag reiser B. og jeg til Berlin! Freu, freu! Første gang jeg reiser til Tyskland etter at jeg flytta derfra.... :S

Tuddeliduuu!

Ingen kommentarer: