onsdag 14. oktober 2009

Høstsola!


Jeg har vært svært lite aktiv her inne i det siste, jeg har nytt høsten for det den har vært verd! Etter å ha snakket med Mamma på nordvestlandet priser jeg meg lykkelig over det flotte været vi har hatt her i Oslo, et par dager med regn innimellom er ingenting i forhold til det de har slitt med der oppe, med storm og hagelbyger omtrent hver dag. Får liksom ikke helt lyst til å flytte hjem da altså....


Har i tillegg til intens tedrikking, med pledd og lysmesser på stua prøvd å henge med på studiene, har tre økonomi/matte fag dette semesteret og merker at det er fag det må jobber jevnlig med, om ikke faller en rett av lasset, og det er IKKE aktuelt for min del. Dette skal jeg jobbe med om et års tid, og derfor må jeg forstå det. Jeg har dette semesteret bestemt meg for å jobbe minst mulig for penger, og mest mulig for framtidige penger :).Jeg tenker det slik at studiene er jobben min, jeg må opp tidlig hver morgen for så å komme meg på skolen, der skal jeg sitte til 16-17, uavhengig av om vi har forelesning eller ikke. Jeg merker en markant forskjell fra alle de årene hvor jeg har lest hjemme, noe som har vært svææææært lite effektivt :D Av en eller annen merkelig grunn så er det så mye annet spennende som skal gjøres. Har jo alltids et skap som er rotete, eller et blad som jeg burde ha lest, om ikke avisen fra ende til ende og med fotnoter (ja.... vet at det ikke er fotnoter i aviser, men bare for å understreke et  poeng da :D). Lurer derfor på om jeg muligens har blitt litt voksen? Det er litt skummelt i såfall.

Snakker om voksen, så var jeg på Sykehuset i dag fordi jeg har fått dårlig hørsel på ett øre (ja, kanskje ikke voksen, bare rett og slett gammel???) og jeg ble spurt om de underligste ting! Jeg ble f.eks spurt om jeg hadde lagt på meg noe i det siste (rundt øret?? kanskje litt hjernemasse i såfall?) og om avføring og urineringen gikk bra..... og om jeg hadde født barn i det siste..... Herlige spørsmål en får, av 4 ivrige legestudenter som alle synes øret mitt var fint å øve på. mm....heldige meg! ;)


Har i tillegg til alle voksenoppgavene mine fått tid til å gjøre litt gammeldame aktiviteter også, har nemlig heklet en god del bestemorsruter som du ser over (det er bare et utsnitt av de jeg har heklet). Lurer på om det er fint som vognteppe til en gutt, eller om det er litt i retroske laget? I tillegg til denne har jeg strikket en lue til meg selv, som var utroooolig god og varm når jeg subbet avgårde til banen tidlig en onsdag morgen. Når jeg knekte koden (som egentlig var at jeg ikke skulle strikke rundt og rundt på rundpinne, men fram og tilbake og at 1 m rille er det samme som 1m rett) så gikk det unna og på 2,5 time var den ferdig! Oppskriften fant jeg her , men fordi siden av og til ikke fungerer,får jeg ikke lagt ut link til den konkrete oppskriften, dessuten kjøpte jeg heftet også nettopp pga dette :) Har begynt på ei likeins lue til Gry også, bare i flaskegrønt. lett som en spett!

Men nå skal jeg gjøre ferdig en innleveringsoppgave før jeg gjør noe mer ufornuftig!

Tar gjerne imot råd om babyteppet!! evt andre oppskrifter på ting jeg bør strikke med mine begrensede strikkekunnskaper!

Tuddelilduuu!

2 kommentarer:

Fru Fly * Heidi sa...

Heisann! Koselig blogg du har! Jeg kan prøve å komme med litt tips om Berlin, men det er en stor og omfangsrik by, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Berlin har ikke ET sentrum, men flere. Det er mange shoppingmuligheter, det mest kjente er på Kufurstendam. Der ligger det lukseriøse varehuset KaDeWe, men også "vanlige" butikker som passer de fleste lommebøker. Ellers kan jeg anbefale Potsdamers Platz og Alexander Platz, begge steder er det store kjøpesentre i tillegg til fine områder rundt. Friedrichstrasse er handlegaten der designerne "bor". Hackeschen Höfen ligger i nærheten av Alexander Platz og er kanskje aller mest spennende av alle stedene. Der finner man de små butikkene med sjel, kunstnere som selger ting og tang, men også mer kjente ting. Prismessig er det alt fra A til Å. Det spørs hva du ser etter:) Alt i alt er Berlin er by med utrolig mange muligheter, både når det gjelder shopping og severdigheter. Det er vanskelig å komme med tips når jeg ikke hvet hva dere er interessert i.
Utenom shopping bør dere se om dere får tid til å rusle litt rundt, gjerne i "Mitte". Jeg hadde nok gått på det aller mest kjente stedene. Sett restene av muren og samtidig sett Gestapo sitt hovedkvarter (begge finner du mellom Potsdamers Platz og Alexander Platz). Brandenburger Tor som ligger i enden av paradegaten Unter Den Linden er verd en tur. Der ligger også Tiergarden (stor park) som for så vidt strekker seg over stor edeler av Berlin. Det er en frodig og veldig pen by. Holocoust minnesmerke er ikke så langt fra Brandenburger Tor. Det er stener satt opp til minne om jødene som mistet livet under 2.verdenskrig. Berlin by har hedret deres minne ved å bruke "den beste tomten" i byen til et enormt minnesmerke. Det er vakkert og storslått. Når dere er der må dere kikke litt ekstra rundt etter skiltet som viser at dere står oppå Hitler sin bunker. Skiltet er ikke så tydelig fordi Berlin ikke ønsker at nynazizter skal dyrke stedet, så de har laget det diskrè til.

Ja, jeg kunne ha fortsatt... men dere finner nok frem:) Det er som sagt masse å finne på og se. Kos dere og god tur! Hilsen fra Heidi♥

Fru Fly * Heidi sa...

Ahh... når du har vært i Berlin før er det jo litt annerledes!:) Men da vil jeg definitivt anbefale Hackeschen Höfen. Der er det kunst, små interiør- og ting og tang butikker med sjel! I Mitte ligger det flere flotte gallerier og mye annet severdig innenfor kunst og kultur. Og hvis det ikke er for kaldt nå, så ville jeg ha leid sykkel. Det er utrolig bra sykkelveier overalt og en super måte å komme seg lett rundt om kring;) Ha en flott helg! Heidi