onsdag 11. november 2009

nasjonale prøver og pyssel


Sitter nå og ser på debatt om den norske skole, om de nasjonale prøvene og hvordan man skal teste barn/skoler. Jeg har lest en del om de nasjonale prøvene og ser både bakdeler og fordeler med dem. Å ha nasjonale prøver er bra i forhold til at myndighetene får tall de kan bruke og se hvor de bør ta grep, men jeg er veldig mot at de skal brukes for å rangere skoler. At de store tabloide avisene legger inn søkefunksjoner på forsiden med krigsoverskrifter som sier "Se hvor dårlig DIN skole er" osv. ser jeg ingen nytteverdi av. For å bruke resultatet av disse testene er det viktig at de som faktisk skal gjøre noe (her mener jeg skolen og politikerne) med resultatet får tid til å tolke dem og snakke sammen innad. Blir man stigmatisert som en "dårlig" skole vil man kunne få negative ringvirkninger og ikke en positiv effekt av dem. Og er det det man ønsker å oppnå? I tillegg er jeg usikker på om prøvene viser riktig resultat. Se på en skole hvor f.eks 70 % er fremmedspråklige og mange av disse kan ikke norsk når de starter på skolen, de første årene jobber lærerne iherdig med å lære begreper og lære bort språket. Lærerne jobber utrolig godt og gjør en kjempejobb, men på de nasjonale prøvene vil disse elevene score mye lavere på eksempelvis leseferdigheter og kan på grunnlag av dette bli sett på som en "dårlig" skole, dette vil virke tilbake på lærerne som ikke føler at den jobben de gjør er noe verd og ikke minst foreldrene som mister tillitt til lærere og skolens ledelse.

Ja, dette var dagens politiske mening. Ble så engasjert bare.


Det ble litt ekstra garn igjen fra halsen jeg strikka  og da ble det et par kosesokker til den lille prinsessa på Rælingen, jeg bare elsker den mørke lilla fargen med rosa som kontrast. Dette kommer fra tante Hildegunn som helst ville gå i joggeklær hele barndommen og rosa var ikke en yndlingsfarge for å si det sånn. Man tar igjen når en blir eldre tydeligvis ;).
Som for å understreke dette har jeg noe ROSA på pinnene (og denne gangen til meg! WOW).
I tillegg har jeg blitt inspirert til å lage en liten kanelstang krans etter å ha lest KK Julen, skal pyntes litt mer etter som det nærmer seg jula.

Som du ser så har jeg tatt fram varme gode lammefeller, godt å ha nå som det er kaldere ute. Myse med kalde tær i en myk fell, hvem ønsker ikke det?

1 kommentar:

Frk. Fosli sa...

Hei tante-H :)
Takk for tilbud om dop din lille langer, vi skal huske på muligheten hvis det skulle bli for ille! Håper jeg slipper unna!

Det var sååå koselig at du var her på mandag, det må absolutt gjentas. Og den bodyen til Isak...sukk... MÅ han ha på seg noe annet snart kanskje? Han har hatt den på siden han fikk den og vi skjønner liksom ikke hva vi skal ha på han når den en dag må vaskes litt :)