søndag 6. januar 2008

cambodia

Jeg trodde jeg fikk kultursjokk paa gardermoen, jeg trodde jeg fikk kultursjokk i bankok, men saa langt er Kambodsja virkelig en kultureksplosjon av dimensjoner. Etter en 10 timer humpete tur fra Bankok til Siam Reap, vel humpete er vel aa vaere mild, jeg trodde aerlig talt at jeg skulle doe opptil flere ganger :) men hey! jeg er faktisk like hel, og jeg har virkelig gjort ting jeg aldri trodde jeg skulle gjoere, som aa sitte paa en moped i denne gale trafikken uten noen form for hjelm! Jeg tror jeg har sluttet aa bekymre meg egentlig, hopper i de merkeligste situasjoner uten aa tenke at det er skremmende eller farlig, eller doedelig for den saks skyld. Og jeg liker den nye hildegunn egentlig.
Det er saa mye aa fortelle og jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, skal jeg fortelle om barna med intravenoes veske som gaar rundt i gatene og tigger, eller skal jeg fortelle om de fantastiske templene(finnes ikke spoersmaalstegn paa noe computere her i asia, de spoer aldri her, bare gjoer :)), eller hva med slumomraadene og veier som ikke kan karakteriseres som veier(spm.tegn), eller skal jeg fortelle om alle de hyggelige menneskene jeg har moett paa min vei.

Kambodsja er virkelig et land jeg vil tilbake til, ikke noedvendigvis som turist, men som hjelpemannskap, jeg vil gi bort alt jeg eier og har til de stakkars smaa barna og prute klarer jeg ikke aa gjoere nesten. i dag leide jeg en tuk tuk bil for aa kjoere meg rundt hele dagen og jeg betalte 10 dollar (50 kroner), og det var ikke kjempebillig, men hva er 50 kroner da (spm.tegn.)
Naa har jeg faktisk nettopp vaert aa spist middag med ei hyggelig finsk jente som jeg ble kjent med paa ankor wat, der jeg var store deler av dagen etter at jeg skifta hotell. helt fantastisk opplevelse! gudommelig, utrolig, tenkte masse paa hva nordmenn gjorde paa 900 tallet og sammenlikner det med templene.... vi var barbarer paa den tiden!
By the way, myggen bare elsker min kritthvite hud, jeg er sikker paa at det er fordi de ser meg saa godt.... saa de saftige, fettfulle leggene mine er fulle av roede stikk, mm. som kloer noe helt for j*****.

Vel det var alt for i dag, neste gang jeg skriver noe naa blir vel naar jeg er i phom penh, drar dit med baat i overmorgen, blir der et par dager foer jeg drar videre til kysten for aa ligge et par dager i hengekoye, faar massasje og skal lese bok. mmmm. ellers da (spm.tegn) varmt hjemme, hehehe.
Morsomt aa hoere at mats har gaat paa ski, gleder meg faktisk litt til aa gaa paa ski naar jeg kommer hjem! men det er leeeeeenge til ja.
Naa skal jeg avslutte her, lagre bildene paa den geniale usb sticken (Thank You Lotte!!!!) og ta en tuk tuk hjem, tror jeg liker trafikken her, ingen regler, nesten som paa t-bane nettet hjemme det..... veeellll ;)
Har velddig lyst til aa legge ut bilder ogsaa, men det ser ut til at det er helt umulig, veldig trist egentlig for jeg har mange gode bilder! men men.... faar heller legge dem inn naar jeg kommer tilbake til moderlandet.
SOV GODT ALLE SAMMEN! det skal jeg gjoere for dette er siste natten jeg faar alene paa mitt 4 mannsrom.
Savner dere alle innimellom, selv om jeg finner noen aa snakke med og spise med hver dag saa er det ikke helt det samme.
Stor suss paa nesen!
Hildis

12 kommentarer:

Thomas sa...

Her i Oslo er det WAY formye snø, og Bjørn Stallaresvei preges av sitt sedvanlige mønster når det har snødd: Parkeringskaos, ubrøyta fortau og såpeglatt, pluss at det er under frysepunktet som normalt er for årstida. Vi har derimot ikke mygg :D

Høres ut som du får mye utav denne personlige sjelereisen din, og du får nyte hver dag du får utav den! Bare ikke kom hjem som en sjaman som er konstant høy og i transe :P

Kos deg jaffal, og få dem leggene litt brunere slik at myggen holder seg unna ;) Nå skal jeg nyte en mindre sushimiddag til samme pris som 4 dagers tuktuk-leie.... søppledyrt jo!

Thomas

PS: på 900-tallet ØDELA vi alle andres templer :P

-sjur- sa...

god tur, jeg vil også på tur :p
ha det gøy og kos deg masse

-sjur-

arrov sa...

Hei Hildegunn
Har nettopp sett på TV Norge som viste en reportasje fra Kombodsja der de besøkte bl.a. Phom Penh-Killing Fields med dokumentasjon av grusomhentene som ble utført for ca. 30 års siden. ( så kulturen i Norge har i vært fall utviklet seg i riktig retning). Det var interessant å se dette land og at dette ble sammenlignet med hvordan Thailand for mange år siden.
Ellers har jeg vært på hyttetur i Torvikbukt denne helgen og vi koste oss med lutfisk og tilhørende drikke. Kjempeartig. Har nå begynt å forberede 60 årsdagen til helgen. Det skal bli kjekt å feire sammen med slekt og gode venner. Ha en fortsatt begivenhetsrik opphold der du er.
Hilsen Tante og Onkel.

Lotte sa...

Bra minnepennen kommer til nytte ;) Gleder meg til å se bildene dine!
Stor klem fra Lotte

Marie sa...

Fantastisk at du koser deg slik, det er vel fortjent! Husk at du har en tendens til å være altfor snill med alle, så ikke la deg loppe! Er skikkelig sjalu og reisesyk her jeg sitter i snøværet! Hils åsmund og nyt ferien, jeg gleder meg til å lese om resten, og se alle bildene når du er tilbake. KLem fra Marie

Gry sa...

Ojojoj, så spennende!! Du, bakpå en moped i vill kaostrafikk uten hjelm?! Det høres ut som et helt annet menneske. Prøver å forestille meg lille venninna mi i det store skumle landet.

Høres ut som du har det skikkelig gøy, kunne ønske jeg hadde vært med, det får bli en annen gang, til et annet land. Gleder meg til å lese mer om videre opplevelser!

savner deg,
stefan hilser også(ja, han har kommet hjem allerede)
klem

toro sa...

Her kommer en hilsen i fra kalde nord,i fra far og mor.Ser at du mange opplevelser og inntrykk du har fått bare de få dagene du har vært der,unner deg hvert sekund.Her er det bra vintervær,selv om snøen lar vente på seg,men vi savner den ikke så mye.Ønsker deg bra ferd videre,og ta godt vare på deg selv og minnene

Mange klemmer fra Mamma og Pappa.

Just sa...

Hvor herligt alt høres ut Hildegunn.
Husker å ha set bilder/TV fra PhomPenh.
Du er en tøff jente, men ta vare på deg selv. Unner deg alt godt på turen og du må nyte det i fulle drag for tiden går allt for fort når man er på eventyr.
Kos deg videre.
Kleemmmm

Uncle-B sa...

Jaja..du kose dæ bra tenke æ. Høres jo helt superdupert ut. Det e fint at du har det bra da, glæda dæ lenge te den turen her!!! Vi sitt her i slapse, ser på at snøen renn bort. Ble ikke nå skitur på det her snøfallet, men kanksje neste gang.
Koss likt du Bangkok ætte dagan du hadd der, ble det mye støy eksos og elendighet, eller kom du dæ ut av kjernen å fikk sjå litt kultur. Reise i kanalan på elvemarked? (vi har spm tegn:) )

Moro å hør fra dæ, glæde mæ te rapport fra Vietnam, bli kanskje et aktuelt reisemål en gang. Men i mårra reise æ te London:)

Kos dæ videre. Hilse fra AR

Bjørnen

Lotte sa...

Liten oppdatering fra teater-Norge: Singin' in the Rain-billettene har gått sinnsykt fort, så inntil videre har jeg fått holdt av fire billetter til 6. mai!!! Skal ringe teatret de neste dagene og høre om det kommer avbestillinger eller uavhentede billetter for å få litt tidligere, særlig fordi Kåre Conradi bare spiller ut april. Hvis jeg får billetter til f.eks. en onsdag eller torsdag, går det for deg, eller skal vi holde på tirsdagen? Uansett hvordan det blir gleder jeg meg!

Hoffa sa...

Hei Hildegunn!

Kjempebra og se at du har fått en bra start på turen din.

Kos dæ og ikke finn på nokka som æ ikke villa ha gjort...

katrir sa...

Heisan schwester (eller noko i den dur?)

Prøvde å skrive til deg tidligere, men du vet meg og data, klarte ikke å huske passordet mitt. Men nå er altså min reddende engel (altså thomas:) ) hjemme og da blir det orden i sakene vettu!!

Høres ut som om du finner deg godt tilrette der nede. Høres kjempespennende ut. Nesten misunnelig jeg. tenk alle de opplevelsene du til slutt vil sitte igjen med. Skulle ha vært ung og uetablert igjen ja......
Gleder meg ihvertfall til å høre mer fra deg igjen!

Vi har fått mye snø for noen dager siden som nå ser ut til å regne helt bort :=( Men på Sjusjøen er det bra, så vi flykter opp dit i helgene for tiden. Da blir det mye mer tid til uteaktiviteter. Mats liker spesielt å ake og har prøvd seg noe på ski, liker helst å bli dratt og falle.

Du får kose deg masse videre.

Klem fra alle her på Oppsal!!