torsdag 10. januar 2008

"Hello Lady, wanna tuk tuk"

Jeg er grundig lei av aa bli kalt lady, jeg er ingen lady og jeg kommer bort til dere dersom jeg vil bli kjoert rundt!!!! ellers er alt bra altsaa :)
Jeg er som du skriver Marie, alt for snill, jeg har brukt alt for mye penger paa aa bli fraktet rundt, jeg klarer jo ikke prute vettu, og han sjaafoeren jeg hadde i Siam Reap han lo av meg hele tiden naar jeg saa ham, kan jo godt hende at han lo fordi jeg var saa ufattelig hvit og stor i forhold til alle andre her i kambodsja, men jeg liker aa tro at det er fordi jeg gav ham mer enn nok penger (bedre for selvtilitten det vettu :D).
I siam Reap gikk jeg rundt, og ble kjoert rundt, i Ankor, var helt fantastisk, saa solnedgangen fra toppen av en hoyde, og ALT ble helt roedt! skikkelig romantisk faktisk, nesten saann at jeg ville stille meg mellom det eldre oesterrikske paret og klemme dem litt, men slapp av... jeg gjorde det altsaa ikke :D
Siste dagen i Siam Reap hadde jeg planer om aa shoppe litt og ta byen naermere i oyesyn, men etter to timer hadde jeg sett alt, for det er en veeeeldig liten by. saa jeg gikk, saa, spiste, drakk, gikk, lukta, drakk, spiste, gikk foer jeg bestemte meg for aa dra tilbake til gjestehuset foer jeg ble skikkelig feit, saa jeg laa ved svoemmebassenget et par timer, og saa paa alle de fattige barna som sykla forbi med lange blikk mot svoemmebassenget.... saa fikk jeg alt for daarlig samvittighet og gikk inn aa stura paa rommet mitt en times tid, men naar jeg kom ut saa var ikke landet blitt noe rikere i grunn, saa jeg har vel innsett at handling er bedre enn sturing. Men som en klok mann sa en dag "alene kan man ikke redde verden", men jaggu, dersom alle tenker det saa blir det ikke mye action ;) men jeg merker selv min egen fremmedfrykt, jeg lar meg selv bli lurt til aa betale mer enn jeg egentlig kunne ha betalt, men jeg blir jo ikke lurt, jeg LAR meg lure saa kjeltringen blir jo i grunnen meg. Noen som tok den(spm. tegn), typisk hildegunn logikk dette, hehe.
Etter aa ha varte den stoooore turistattraksjon paa den kambodsjanske landsbygda (tuk tuk foereren min tok meg dit) en hel dag, ville jeg egentlig dra til phnom penh, men valgte i steden for aa dra til en liten kystby, Sihanoukville, for aa slappe av paa stranda noen dager, slik at jeg skulle bli i stand til aa absorbere mer av det jeg skal see i Phnom penh, tror det er viktig, for aa reise, se og se er nesten som en hard jobb og jeg droemmer rare ting om natta. saa i dag etter 10 (!!!!) timers soevn i en bungalow vaakna jeg for foerste gang uthvilt! Etter aa ha faat guidet tur gjennom byen og blitt vist verdens vakreste paradisiske perler av strender uten noen mennesker, gikk jeg ned til "min egen" strand som var full, men etter aa ha gaatt i 10 min kom jeg til en strand som var helt tom, helt fantastisk og helt utrooolig myk og god. Saa der badet og solte jeg meg noen timer med solfaktor 20 (imponert mamma!) Men jeg er faktisk blitt aldri saa lite solbrent.... heldig. men bedre det enn aa vare hele byens turistattraksjon fordi en er saa bleik og stor, hehe.

Er veldig glad for at dere skriver hilsner i bloggen min, deilig aa vite at man har noe aa komme hjem til, lucher paa grunerloekka, skiturer, haaper jeg, og ikke minst mygg som ikke liker meg

Bis Bald, euer Hildegunn

2 kommentarer:

katrir sa...

Heisan sveisan

katrir sa...

Måtte bare prøve. Har faktisk skrevet dette innlegget 2 ganger nå, men så kommer det plutselig opp: "siden kan ikke vises" når jeg skal publisere kommentaren min. Nå er det like før jeg kaster hele maskina i gulvet!!!!!!!!

Da prøver vi på nytt.......:/

Ser ut til at turen gir deg opplevelser på godt og vondt. Flotte natur og kulturopplevelser, mens du i neste sekund ser fattigdommen. Kan nok bli mye på en gang å fordøye tenker jeg?!
Tror i tillegg at vi nordmenn og mennesker fra andre rike vestlige land har godt av å reise på denne måten, for så å se hvor godt man egentlig har det i moderlandet. Kanskje setter man mere pris på ting en har og får?!

Du får tenke at han tuc-tuc-mannen fikk en fantastisk dag etter å ha kjørt rundt på deg hele dagen. Av de 10 dollarene du ga han fikk han sikkert spandert på hele familien en god middag og kanskje kjøpt noe fint til barna sine. Godt for samvittigheten å tenke slik. Men ikke gjør dette for ofte kanskje.....:)

Høres deilig ut å slappe av helt uforstyrret på en egen strand. Til sammenligning så skal jeg ha leiligheten, fjernkontrollen og stillheten helt for meg sel til klokken 23 i kveld. deilig:)

Stor klem fra Katrine, Thomas og Mats (som skal starte på "storebarn" 1. februar- rart å tenke på!)