torsdag 17. januar 2008

GOOOD MORNING VIETNAM!

Etter noen travle reisedager er jeg endelig kommet til Vietnam, naermere bestemt Saigon etter en dag i Chau doc. Reiste nedover med elvebaat og buss fra Phnom Penh, var utrolig moromt, men litt i lengste laget, heldigvis var jeg ikke den eneste som reiste alene, saa jeg hang med paa en ire som ble angrepet av snakkesalige meg i to hele dager :) stakkars menneske, hehe. Har reist veldig mye foeler jeg, reiste fra Sihanouk Ville med public transport, noe som var en helt spesiell opplevelse, etter 2 timer hoerte vi et hoeyt smell og vi pungterte, alle gikk av bussen og alle staar aa ser paa denne ene stakkars lille kambodsjaneren som strever seg halvt ihjel for aa skifte dekk.... snakk om hjelpsomt folk du :D og midt i turen paa seks timer krasja air con saa vi satt der i typ 40 grader resten av turen, med kaklende hoener og poser med soyaboenner, hehe, men alt er en opplevelse og jeg har jo ferie saa tid er det jeg har mest av. Jeg har bare laert meg til aa tenke som buddistene, "dette er min skjebne i dag". Etter at jeg har begynt aa tenke det saa er det ingenting som kan stresse eller irritere meg lengre. (sjaman som mediterer Thomas, gled deg til lunch paa banen naa, skal proppe deg full med saanne ting ;))

Etter at jeg kom til Vietnam har jeg innsett hvor uvennlige Kambodsjanerne var, foerte dag i Vietnam tok jeg en spasertur ved havnebassenget og alle stopper for aa snakke med deg, alle vinker og sier hallo, og de smiler og virker veldig fornoeyd med livet. Men jeg merker veldig godt at jeg er i et kommunistisk land, det er propaganda over alt, nesten saann at jeg foeler at jeg er i en annen tidssone, har tatt en del bilder(allerede) saann at dere skal faa se.

Hadde en halv dag i Phnom penh bare, og dro til killing fields og til s21 museet, og etter det ble jeg ekstremt ekstremt utmattet, tror det var litt for mye aa ta inn over seg paa en dag, historien er brutal, men tenk paa at det er ikke lenge siden det samme skjedde paa balkan ogsaa (ja, i europa folkens) og det skjer fortsatt slike utrensinger, og vi har (vel jeg i alle fall) har vedlig godt av aa bli minnt paa det, men enkelte av bildene paa museet var selv for meg b\litt for brutale og jeg har hatt mareritt de siste dagene.

I dag kommer Aasmund! det skal bli vedlig deilig aa ha noen aa diskutere med paa sitt eget spraak!

Tenker paa dere og strever hardt for aa faa sendt litt sol og varme oppover :D
Roede-Hildegunn

4 kommentarer:

Lotte sa...

Du får virkelig sett mye! Været har du nok ikke lyktes så bra med å sende nordover, her er det flom pga mye regn! Men iløpet av noen dager skal det visstnok bli bedre.... Ellers er jeg igang på Blindern igjen, så det er fullt fart og stormende jubel på Bjølsen :-P Skal hilse masse fra Heidi, vi vil ha bildekveld når du er hjemme :) Kos deg masse videre, og kos deg de siste ukene sammen med Åsmund! Stor klem :)

Hoffa sa...

No står det 2 arbeidskolleger av dæ på Møteplassen og leser bloggen din :-)

Artig å følge med og skjønner at du blir sliten etter slike opplevelsesrike dager.

katrir sa...

Heisan søs!

Høres spennende ut alt hva du opplever for tiden. Gleder meg også til du kommer hjem igjen. Ta godt vare på alle minnene, luktene. Sans med alt du har!!! (Dyp nå ja :)...... )Og del det med meg, så kan også jeg få en liten følelse av alt det du har vært igjennom. Regner med at det også var fint å få Åsmund nedover nå. Godt å kunne ha noen å snakke med der og da. Håper dere har det bra. Savner å høre fra. Skriv snart igjen, så får vi vite at alt er vel med dere!

Stor klem fra katrine

tonemor sa...

Heia tøffe søskenbarnet mitt.
må si det er som et eventyr å lese om dine oplevelser i den store verden. Du har virkelig fått opplevd mye. bare det ikke blir FOR mye. Det er vel så mye inntrykk at det er vel vanskelig å suge til seg alt. Tankene vil nok komme når du kommer hjem. Men, anyway. Du har nok masse flotte opplevelser også tenker jeg. håper du får tid til å kose deg innimellom fartingen. Må si jeg beundrer deg for dette HIldegunn. Du er virkelig ei tøff jente,
Her på Hustad går det sin vante gang, Dagene flyr av gårde, da vi alle er aktive med hvert vårt. Haakon har nettopp vær i Tr heim på audition til Tv 2`s NORSKE TALENTER. De gikk videre på første audition, men røk ut på andre. De danset forresten til Grease Lightning. De var ti ungdommer som hadde en kjempe opplevelse i tr.heim i hele 4 dager, og fikk kjenne på stjerne tilværelsen. He He. DE komme nok helt sikkert på tv snart.
Vet du forresten om du kan komme i konfirmasjon 1.mai?
Ellers får du fortsatt han fin tur.
Stor klem fra et stolt søskenbarn m familie